allwes

  • ۰
  • ۰

دانلود گزارش کار آموزی ایستگاه هواشناسی اقدسیه و سازمان هواشناسی

دانلود گزارش کار آموزی ایستگاه هواشناسی اقدسیه و سازمان هواشناسی

دانلود گزارش کار آموزی ایستگاه هواشناسی اقدسیه و سازمان هواشناسی

دانلود گزارش کار آموزی ایستگاه هواشناسی اقدسیه و سازمان هواشناسی



گزارش بازدید از ایستگاه هواشناسی اقدسیه 1

اندازه گیری دما 2

دماسنج معمولی 3

دماسنج حداقل 4

دماسنج ماکزیمم 5

دماسنج خشک 6

دماسنج تر 6

دماسنج های عمق خاک 7

انواع دمانگار 8

دماسنج حداقل زمین 9

دمانگار 10

اندازه گیری تابش خورشید 11

دستگاه آفتاب نگار 12

واحدهای اندازه گیری میزان بارندگی

دستگاه اندازه گیری باران یا باران سنج 12

دستگاههای باران نگار 13

نحوه کار و طریقه اندازه گیری مقدار بارش 14

اندازه گیری مقدار تبخیر 15

تبخیر سنج نوع پیچ 15

تشت تبخیر کلاس A 16

رطوبت و اندازه گیری آن 17

ظرفیت و درجه اشباع 17

ادوات رطوبت سنجی 17

سایکرومتر 18

رطوبت نگار 21

رطوبت – دمانگار 21

باد سطح زمین 22

چگونگی وضعیت باد سطح زمین 22

طریقه نصب بادنمای استاندارد 23

واحدهای جهت و سرعت باد 24

دستگاههای اندازه گیری سرعت باد 24

مفاهیم و واژه های مورد استفاده در باد سطح زمین 25

رژیم شبانه روزی باد سطح زمین 25

دستگاههای اندازه گیری فشار هوا 26

فشارسنج های جیوه ای 26

فشارنگار یا باروگراف 28

تصحیحات فشارسنج جیوه ای 29

گزارش بازدید از سازمان هواشناسی 30

گزارش بازدید از ایستگاه هواشناسی اقدسیه

ایستگاه هواشناسی اقدسیه در شمال تهران واقع شده. در اطراف این ایستگاه ساختمانهای مختلف با ارتفاع متفاوت وجود دارد که استاندارد جهانی را در مورد این ایستگاه زیر سوال برده است.

در این ایستگاه مسئول ایستگاه هواشناسی اطلاعات خیلی مختصری در مورد وسایل و ادوات هواشناسی ارائه داد که اینجانب برای تکمیل گزارش مجبور به استفاده از کتابهای مربوط به هواشناسی شده ام. ادوات هواشناسی از قبیل انواع دماسنج ها، دمانگار، بارانسنج، رطوبت سنج، تشعشع نگار و آفتابنگار، تشتک تبخیر و ... در محوطه باز ایستگاه هواشناسی قرار داشت و فقط فشار را به دلیل اهمیت آن در داخل اتاق اندازه می گرفتند. تمام این ادوات اطلاعات خود را از طریق کابل وارد کامپیوتر مستقر در اتاق پیش بینی می کنند و توسط برنامه های از قبل تهیه شده برای کامپیوتر، یک گزارش سیتوپتیک تهیه می شود.

در اتاق پیش بینی اقدسیه گزارشات سینوپتیک از 11 ایستگاه هواشناسی موجود در استان تهران «آبعلی و فیروزکوه و کرج و ...» وارد این مرکز شده، خطوط هم دما، هم فشار مشخص و با استفاده از عکس ماهواره ای، نقشه های سطح زمین، توده ابر مقایسه نقشه های هواشناسی با هم و ... اقدام به پیش بینی هوای استان تهران می نمایند. و نتیجه پیش بینی هواشناسی خود را رأس ساعت مشخص گرینویچ به سازمان هواشناسی مخابره می نمایند.

در داخل اتاق پیش بینی دستگاههای مختلف دریافت اطلاعات ماهواره ای، عکس هوایی، سیستم های کامپیوتری خودکار ثبت و اطلاعات مربوط به دما، رطوبت، میزان باران، جهت و سرعت باد را به صورت 24 ساعته نشان می دهد.

همچنین دستگاه فشارسنجی در منطقه مخصوصی داخل اتاق قرار دارد که مقدار فشار هوای داخل اتاق را بیان می کند. این فشارسنج جیوه ای از نوع کیواست که توضیحات لازم در باره این فشارسنج در صفحات آتی بیان خواهد شد.

حال به توضیح ادوات هواشناسی موجود در ایستگاه هواشناسی اقدسیه می پردازیم.

اندازه گیری دما

مطالعه وضعیت هوا در جهات مختلف و شرایطی که باعث می شود هوا صعود کند از عوامل بسیار مهم در پیش بینی وضع هواست. ولی آنچه بیش از هر عامل دیگری مهم می باشد دمای هواست. برای اندازه گیری دما در سطوح فوقانی جو لازم است از روشهای سنجش از دور استفاده شود اما فعلاً بحث ما در مورد ابزار و ادوات سنجش مستقیم دما در سطح زمین است.

دماسنج معمولی

دمای هوا، توسط دماسنج اندازه گیری می شود. دماسنج یک لوله بسیار باریک شیشه ای مسدود است که در انتهای آن، محفظه ای تعبیه، و از جیوه یا الکل پر شده است (شکل ). در داخل لوله دماسنج، خلا کامل وجود دارد. گرم شدن مخزن باعث گرم شدن جیوه یا الکل و انبساط آن می گردد که در نتیجه مایع داخل مخزن در طول لوله دماسنج بالا می رود، و برعکس با سرد شدن مخزن و متعاقباً سرد شدن مایع در درون لوله مویین سطح مایع پایین می آید. بدنه لوله شیشه ای از بیرون با مقیاس دما مدرج شده است. با مشاهده سطح مایع در داخل لوله دماسنج و قرائت عددی که روی بدنه شیشه نوشته شده است دمای هوا در همان لحظه مشخص می شود (شکل )

برای آنکه دمای قرائت شده از روی دماسنج نشان دهنده دمای واقعی هوا باشد، باید دما سنج ها از تابش مستقیم خورشید، تشعشع آسمان و زمین و اجسام اطراف خود مصون باشند. علاوه بر مسئله فوق باید توجه داشت که جریان هوا با تهویه کافی از روی دماسنج ها عبور نماید تا آنکه دمای اندازه گیری شده بتواند دمای هوای آزاد را نشان دهد. دو روش برای این منظور بکار می رود.

دماسنج ماکزیمم

برای تعیین دمای حداکثر مورد استفاده قرار می گیرد. اساس کار این دماسنج ها مانند دماسنج جیوه ای معمولی است، با این تفاوت که مجاور مخزن در لوله موئین یک فشردگی و یا زائده ای در مخزن ایجاد می کنند و این فشردگی یا زائده طوریست که در موقع ازدیاد دما جیوه می تواند از آن عبور کند و بداخل لوله موئین جریان یابد، ولی در موقع کاهش دما مانع برگشت جیوه به مخزن می گردد.

طریقه آماده سازی دماسنج ماکزیمم

در ابتداء دمای بیشینه را قرائت نموده، آنگاه دماسنج را از جایش برداشته و مانند دماسنج طبی به شدت از بالا به طرف پائین حرکت داده تا جیوه داخل موئین به مخزن برگردد. در هنگامیکه دماسنج را سر جایش قرار می دهیم باید دمایش مساوی دمای دماسنج خشک باشد. دماسنج حداکثر در داخل جعبه پناهگاه هواشناسی طوری نصب می گردد که مخزن آن به طرف پائین بوده و با سطح افق یک زاویه ده درجه بسازد. شکل

دماسنج خشک

این دماسنج یکی از ساده ترین دماسنجهای مایعی است که برای اندازه گیری دمای آنی یا لحظه ای در ایستگاه های هواشناسی مورد استفاده قرار می گرد. مایع یا عنصر حساس آن عموماً از جیوه انتخاب شده و به وسیله پایه مخصوصی به طور عمودی در داخل پناهگاه در ارتفاع 200-125 سانتیمتری از سطح زمین قرار داده می شود.

دماسنج تر

این دماسنج شبیه به دماسنج خشک بوده با این تفاوت که دور مخزن انرا پارچه نازک (موسیلین) هیدروفیله پیچیده و انتهای این فتیله پارچه ای در داخل ظرف کوچکی که پر از آب مقطر است قرار دارد. بدینوسیله سطح مخزن دماسنج همیشه مرطوب نگهداشته می شود. هر قدر هوا خشک تر باشد عمل تبخیر آب سطح خارجی مخزن دماسنج سریع تر انجام گرفته و باعث پائین آمدن دما خواهد شد زیرا عمل تبخیر گرماگیر است. اما در هوای مرطو.ب میزان تبخیر کمتر بوده و ارقام بدست آمده از دماسنج تر و خشک نزدیک بهم خواهند بود. با استفاده از این دماسنج ها رطوبت نسبی و دمای نقطه شبنم محاسبه می گردد شکل طرز قرار گرفتن این دماسنج را نشان می دهد.

در درجات زیر صفر ایجاد قشر نازکی از یخ در سطح مخزن دماسنج ضروری به نظر می رسد.

رطوبت و اندازه گیری آن

ظرفیت و درجه اشباع

در صورتی که بخار آب در هوا موجود باشد به آن رطوبت می گویند. رطوبت یکی از عناصر مهم هواشناسی است. مقدار رطوبت موجود در هوا با دما رابطه بسیار نزدیکی دارد در واقع مقدار رطوبتی که هوا می تواند تحمل نماید تابعی از دما است. حداکثر رطوبتی که می تواند در هوا وجود داشته باشد ظرفیت هوا برای پذیرش بخار آب نامیده می شود. رسیدن هوا به ظرفیت خود برای پذیرش حداکثر بخار آب در یک دمای معین را درجه اشباع می گویند.

در هر لحظه که رطوبت هوا اندازه گیر شود، اختلاف بین ظرفیت هوا برای اشباع و رطوبت موجود را کمبود اشباع هوا می گویند.

دمایی که در آن، هوا از بخار آب اشباع می شود، نقطه شبنم (Dew point)نام دارد. زیرا سردشدن بیشتر هوا باعث میعان و تشکیل ذرات آب می گردد.

ادوات رطوبت سنجی

اندازه گیری رطوبت هوا را رطوبت سنجی یا هایگرومتری (Hygronetri)و ادواتی که به این منظور به کار می روند هاپکومتر نم سنج یا رطوبت سنج می گویند. تاکنون انواع مختلف رطوبت سنجها ساخته شده که هر یک برای مقاصد خاصی به کار می روند. در این بخش به تشریح معمولیترین انواع رطوبت سنجها می پردازیم.

فشارنگار یا باروگراف

علاوه بر دانستن مقدار فشار در زمانهای معین دانستن وضع تغییرات آن نیز ضروری است از این جهت از دستگاه فشارنگار استفاده می گردد. این دستگاه مانند دمانگارها از سه قسمت اصلی زیر تشکیل گردیده است.

الف- قسمت حساس که از یک یا چند محفظه ویدی تشکیل شده است.

ب- تعدادی اهرم و محورهای انتقال دهنده حرکت ناشی از انبساط یا انقباض محفظه ها.

ج- استوانه ثبات.

تصحیحات فشار سنج جیوه ای

درجه بندی فشارسنج جیوه ای در شرایط متعارفی (دمای صفر درجه و عرض جغرافیایی 45 درجه) انجام می گردد و همان طوریکه قبلاً اشاره گردید اندازه گیری فشار جو از روی ارتفاع ستون جیوه مشخص می شود، که این ارتفاع در هر نقطه از سطح زمین تابع جرم حجمی جیوه، gشتاب گرانش زمین و تابع فشار جو می باشد. چون gبا تغییر ارتفاع محل از سطح دریا و عرض جغرافیایی و جرم حجمی جیوه نیز با دما تغییر می کند، لذا تمام فشارسنج های جیوه ای به یک دماسنج پیوست که در بالای مخزن جیوه و در روی غلاف فلزی نصب شده مجهز می باشند و یک جدول مخصوص بنام QFEکه به کمک آن خطای ناشی از تغییر دما و ارتفاع و عرض جغرافیایی محل مورد نظر قابل محاسبه و تصحیح است، همراه فشارسنج جیوه یا به ایستگاه هواشناسی فرستاده می شود. بنابراین برای محاسبه فشار واقعی محل تصحیحات بشرح زیر در فشار خوانده شده منظور می گردد.

1- تصحیح نسبت به شتاب گرانش

2- تصحیح نسبت به ارتفاع هم سطح دریا

3- تصحیح نسبت به صفر درجه حرارت

گزارش بازدید از سازمان هواشناسی کشور مورخ 30/1/83

اینجا سازمان هواشناسی کشور است. بعد از هماهنگی با مسئولین مربوطه، اجازه بازدید از بخش ارتباطات و پیش بینی هوا به ما داده شد.

در این بخش یک فرد کارشناس اطلاعاتی به شرح زیر ارائه می دهد.

سازمان هواشناسی به صورت تخصصی کار نمی کند. همه اطلاعاتی که به صورت شبانه روزی از ایستگاههای مختلف کشور دریافت می کند، بعد از بررسی به صورت پیش بینی هوا در اختیار مردم و سازمانهای مختلف قرار می دهد.

این اطلاعات از طریق رادیو، تلویزیون یا تلفن 134 هواشناسی (در تمام مراکز استانها) یا سایت هواشناسی به زبان ساده در اختیار مردم قرار می گیرد.


نوع فایل : docxتعداد صفحه : 39








سایر محصولات :
دانلود گزارش کار آموزی ایستگاه هواشناسی اقدسیه و سازمان هواشناسی

دانلود گزارش کار آموزی ایستگاه هواشناسی...

پروژه مقایسه و بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سلطه جویی و سلطه پذیری دانش آموزان دختر دبیرستان

پروژه مقایسه و بررسی رابطه بین هوش...

دانلود تحقیق سامانه کارت های هوشمند

دانلود تحقیق سامانه...

بیوکینزیتغییر رنگ چشم به ترکیب رنگ سبز آبی به شکل کره زمین

بیوکینزیتغییر رنگ چشم به ترکیب رنگ...

دانلود گزارش کارآموزی حسابداری شرکت آب و فاضلاب

دانلود گزارش کارآموزی حسابداری...

محاسبه تابع خودهمبستگی دو متغیره ناهمسانگرد با روش وارون سازی طیف دوبعدی کمترین مربعات

محاسبه تابع خودهمبستگی دو...

دانلودگزارش کارآموزی الکترونیک شرکت بهین پژوهش

دانلودگزارش کارآموزی الکترونیک شرکت بهین پژوهش...

دانلود گزارش کارآموزی اداره آب و فاضلاب استان گلستان

دانلود گزارش کارآموزی اداره...

دانلود گزارش کارآموزی اجرای فرآیندهای جوشکاری و اجرای خدمات بازرسی

دانلود گزارش کارآموزی اجرای فرآیندهای جوشکاری...

کنتلر دیگران با نیروی ذهن

کنتلر دیگران با نیروی ذهن...

دانلود تحقیق هنر تحقیقی پیرامون استندهای گرافیکی

دانلود تحقیق هنر...

پروژه راه های ایجاد علاقه به پوشش اسلامی از دید روان شناسی

پروژه راه های ایجاد...

دانلود تحقیق بررسی تاثیر اشتغال زنان بر کارکردهای خانواده

دانلود تحقیق بررسی...

آنالیز اندرکنش خاک _ سازه در سازه های بلند همجوار

آنالیز اندرکنش خاک...

دانلود گزارش کارآموزی احداث یک داروخانه

دانلود گزارش کارآموزی احداث...

دانلود گزارش کارآموزی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد

دانلود گزارش کارآموزی شرکت توزیع نیروی...

دانلود گزارش کارآموزی امور مالی شرکت توزیع نیروی برق مشهد

دانلود گزارش کارآموزی امور...

دانلود تحقیق جانشین های مجازات حبس

دانلود تحقیق جانشین های مجازات...

دانلود تحقیق بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات

دانلود تحقیق بررسی رابطه...

پروژه مقایسه کودکان تیز هوش از نظر شخصیت با کودکان عادی

پروژه مقایسه کودکان تیز هوش از نظر...

تقییر رنگ چشم 1 هفتهبیوکینزیسبز آبیمحمد رضا آقایی

تقییر رنگ چشم...

دانلود کارآموزی در کلینیک بینایی سنجی و عینک

دانلود کارآموزی در...

دانلود گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی

دانلود گزارش کارآموزی شرکت فرآورده...

دانلود گزارش کارآموزی تاریخچه شرکت تهران همبرگر فرآورده های گوشتی مام

دانلود گزارش کارآموزی تاریخچه شرکت تهران همبرگر...

پروژه بررسی نقش نماز در شخصیت جوانان

پروژه بررسی نقش نماز در...

دانلود گزارش کارآموزی شرکت لوله گستر اراک سهامی خاص

دانلود گزارش کارآموزی شرکت لوله گستر اراک...

دانلود گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک

دانلود گزارش کارآموزی پتروشیمی...

کارت ویزیت پزشکی

کارت ویزیت پزشکی...

پکیج رشته حقوق

پکیج رشته حقوق...

دانلودگزارش کارآموزی کارخانجات نساجی بروجرد

دانلودگزارش کارآموزی کارخانجات...

پروژه بررسی میزان بهره مندی و رضایت از رسانه های ارتباط جمعی در بین دانشجویان دانشگاه

پروژه بررسی میزان بهره مندی و رضایت...

دانلود تحقیق نگاه اسطوره ای بر نقش ماهی در ایران پیش از اسلام

دانلود تحقیق نگاه اسطوره ای بر...

دانلود تحقیق بررسی میزان اعتقادات مذهبی بر هوش هیجانی

دانلود تحقیق بررسی میزان اعتقادات مذهبی بر...

دانلود پاورپوینت بازاریابی و مدیریت بازار

دانلود پاورپوینت بازاریابی و...

کتاب زبان بدن

کتاب زبان بدن...

مقاله مکتب هاى اخلاقى

مقاله مکتب هاى اخلاقى...

تقیر رنگ چشمسبز روشن

تقیر رنگ چشمسبز روشن...

آزمون خود شناسی

آزمون خود شناسی...

مقاله انگلیسی نقش انگیزش در مدیریت منابع انسانی

مقاله انگلیسی نقش انگیزش...

مقاله نیکی به پدر و مادر

مقاله نیکی به پدر و مادر...

ترجمه مقاله انگلیسی نقش انگیزش در مدیریت منابع انسانی

ترجمه مقاله انگلیسی نقش...

پاورپوینت آیین‌نامه‌ و مقررات‌ حفاظتی‌ حفر چاه‌های‌ دستی‌ به تفکیک فصل _25 اسلاید

پاورپوینت آیین‌نامه‌ و...

پاورپوینت آیین‌نامه‌ و مقررات‌ حفاظتی‌ حفر چاه‌های‌ دستی‌ به تفکیک فصل _25 اسلاید

پاورپوینت آیین‌نامه‌ و مقررات‌ حفاظتی‌...

پاورپوینت آیین‌نامه‌ و مقررات‌ حفاظتی‌ حفر چاه‌های‌ دستی‌ به تفکیک فصل _25 اسلاید

پاورپوینت آیین‌نامه‌ و...

پاورپوینت آیین‌نامه‌ و مقررات‌ حفاظتی‌ حفر چاه‌های‌ دستی‌ به تفکیک فصل _25 اسلاید

پاورپوینت آیین‌نامه‌ و مقررات‌ حفاظتی‌ حفر...

مقاله تاریخ فلسفه چیست؟

مقاله تاریخ فلسفه چیست؟...

فایل اتوکد آبجکت انواع خودروهای آماده سازی آسفالت خیابان و جاده

فایل اتوکد آبجکت انواع خودروهای آماده...

تحقیق استرس کارکنان

تحقیق استرس کارکنان...

تحقیق استرس شغلی و سلامت روانی

تحقیق استرس شغلی و سلامت...

دانلود تحقیق اشتغال مادران و ناسازگاری فرزندان
دانلود تحقیق مقایسه سلامت روان در بین دانش آموزان
دانلود تحقیق مقایسه میزان افسردگی جانبازان خفیف و شدید
دانلود تحقیق بررسی عواملی که دانش اموزان را به سوی رشته های فنی و حرفه ای سوق می دهد
دانلود تحقیق بررسی روحیات کار آفرینی در بین دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی و مقایسه آن با کار آفرینان
دانلود مقاله گیاه پالایی
مقاله درباره سیستم کنترل هوشمند موتورخانه
پروژه کارآفرینی بسته بندی چای و قهوه فوری
دانلود گزارش کارآموزی شرکت تهویه ساران
گزارش کارآموزی سیستم مکانیکی آسانسور
دانلود مقاله گیاه پالایی
دانلود پروژه کارآفرینی فرآوری و بسته بندی خشکبار
دانلودپروژه کارآفرینی تولید فرش ماشینی
دانلود گزارش کارآموزی رنگرزی چاپ و تکمیل کالای نساجی
دانلودگزارش کارآموزی روند طراحی نقشه های ساختمانی شرکت مشاوره ارکان توسعه

کلمات کلیدی :ایستگاه هواشناسی اقسیه آموزی ایستگاه هواشناسی کار آموزی ایستگاه سطح مخزن ماسنج سازمان هواشناسی کشور مور استفاه قرار انازه گیری ایستگاه هواشناسی سطح زمین پیش بینی سازمان هواشناسی هواشناسی اقسیه هواشناسی ماسنج رطوبت انازه ایستگاه سازمان گزارش
  • ۹۶/۰۸/۲۸
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی